Innovatieopdracht BIOR voor leerlingen

In de gemeente Meppel ondersteunen de buurtsportcoaches van Meppel Actief twee klassen van CSG Dingstede bij hun O&O project in het Technasium. Het O&O project in dit schooljaar is een BIOR project namelijk het ontwikkelen van een uitdagend speeltoestel.

Overal om ons heen zijn mogelijkheden om te spelen en actief te zijn – van parken tot pannacourts en speelveldjes, in onze klaslokalen en zelfs als we in de rij staan te wachten. Maar steeds meer mensen zijn niet actief genoeg. Spelen maakt actief zijn leuker. Je wordt creatief als je speelt en het is deze creativiteit die ons kan motiveren om actiever te zijn”. Dit is het thema van de innovatieopdracht binnen de internationale wedstrijd de FIRST LEGO League (FLL).

FLL is een wedstrijd gebaseerd op LEGO voor leerlingen van 9 t/m 15 jaar. In het seizoen 2018/2019 deden meer dan 35.140 teams van kinderen in de leeftijd van 9 tot 15 jaar, uit meer dan 100 landen mee aan de First Lego League wedstrijden. De First LEGO League bestaat uit drie deelprojecten, met onder andere het project de ‘FIRST LEGO League Challenge’. Dit is een programma voor kinderen van 9 t/m 15 jaar.

Naast het ontwerpen, programmeren en bouwen van een robot, moet elk team binnen het jaarlijkse thema ook een eigen onderzoek uitvoeren; ‘De innovatieopdracht’. Op CSG Dingstede in Meppel heeft Technasiumdocent Dick Tepper samen met opdrachtgever JOGG Meppel een innovatieopdracht ontwikkeld gericht op bewegen in de openbare ruimte.

De leerlingen gaan aan de slag om een beweeg-/sporttoestel te ontwerpen die ervoor zorgt dat mensen enthousiast worden om actief bezig te zijn. Dit doen zij door te onderzoeken in welke mate mensen op dit moment actief bezig zijn en wat hun in de toekomst mogelijk aanspoort om actiever te blijven/worden. Nadat het vooronderzoek is afgerond stellen de leerlingen een plan van eisen op voor het toestel. Hierin nemen ze o.a. de volgende twee eisen mee: het moet een lichamelijke actieve bezigheid zijn en het moet een mentale uitdaging zijn. Vervolgens gaan ze aan de slag met het maken van een concept van een beweeg-/sporttoestel en maken deze op schaalmodel.

Aan het einde van de innovatieopdracht presenteren de leerlingen hun resultaten aan de opdrachtgever, in dit geval JOGG Meppel. De beste presentaties gaan door naar de regionale finale van FLL.